01 října, 2012

Série tří knih a tom, jak může vypadat lidská budoucnost, kterou ovlivní celosvětová katastrofa. Velice zajímavé čtení, protože nic na podobné téma jsem ještě nečetla ani neviděla na filmovém plátně.

Po prvním přečtení mi přišlo docela hnusné využívání dětí pro tuto 'zábavu'. Boj o život pro tak mladé lidi, všechno probíhající naživo v televizi. Bylo tedy jasné, že jednou musí dojít k rebelii. Hlavní myšlenka i přes to, byla zajímavá. Čtení nebylo pro mě a tak závislácké, neměla jsem nutkání číst a knihu nepouštět, takže z tohoto důvodu, pro mě patří možná mezi slabší, ale samozřejmě dějovost a nepředvidatelnost to vylepšily.

Nejvíce se mi líbila asi první kniha, kde to bylo všechno nové a čtenář se se vším teprve sžíval. Nejhorší pro mne byla poslední kniha. Už nebyla tak napínavá a záživná, spíše mi připadala jako 'natahovač' série. Nebudu psát konkrétní věci, abych nespoilerovala :-)

» Aréna smrti

» Vražedná pomsta

» Síla vzdoru

První kniha série a pro mě asi nejlepší. Bylo to něco úplně nového. Líbil se mi ten nápad a zpracování. Knížku jsem četla těsně předtím než jsem šla do kina na film. A doslova mě to chytlo. :-)

Aréna smrti
The Hunger Games
Hunger Games
1
Suzanne Collins
Zdík Dušek
Sci-fi
2008
384
Fragment
978-80-253-1012-0

Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hladové hry začínají… Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit? V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her - boje na život a na smrt živě přenášeného televizí. Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti - a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce. Uznávaná spisovatelka Suzanne Collinsová, autorka Underworld Chronicles z žebříčku bestsellerů New York Times, představuje napínavé i filozofické, dobrodružné i romantické dílo zasazené do budoucnosti se zneklidňujícími paralelami k naší současnosti.

Druhý díl měl dost překvapující děj. Hned po přečtení prvního dílu bylo jasné, že bude problém mezi Kapitolem a lidmi v distriktech. Ale to co se stalo bylo překvapením. Kniha se mi opět hodně líbila, byla napínavá a docházelo k pár inovacím během her. A konec mě trochu zaskočil. Ale jinak super čtení...

Překlad
Vražedná pomsta
Catching fire
Hunger Games
2
Suzanne Collins
Zdík Dušek
Sci-fi, fantasy
2009
336
Fragment
978-80-253-1110-3

Jste hladoví po dalším strhujícím čtení? Napínavý příběh dobrodružství, útlaku a romantiky pokračuje! Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé?

Třetí kniha se mi líbila asi ze všech nejmíň. Trochu jsem se v tom ztrácela. Došlo k válce, pouliční boje. Hrdinka jako symbol svobody... A konec samotný se mi moc nelíbil. Ráda bych rozvedla, co se mi nelíbilo, ale nebudu spoilerovat... Každý si musí svůj názor utvořit sám...

Překlad
Síla vzdoru
Mockingjay
Hunger Games
3
Suzanne Collins
Zdík Dušek
Sci-fi, fantasy
2010
344
Fragment
978-80-253-1238-4

Katniss Everdeenová, dívka v plamenech, přežila, ale její domov byl zničen. Hurikán unikl. Katnissina rodina je v bezpečí. Peetu zajal Kapitol. Třináctý kraj skutečně existuje. Vypuklo povstání. Katniss záměrně zachránili z arény krutých a krvavých čtvrtoher a bez jejího vědomí ji už před dlouhou dobou zapojili do revoluce. Třináctý kraj vystupuje ze stínů a plánuje svrhnout Kapitol. Zdá se, že všichni o pečlivě připraveném plánu vědí - s výjimkou Katniss. Úspěch povstání závisí na její ochotě stát se pěšákem, přijmout odpovědnost za nespočetné životy a změnit budoucnost Panemu. Kvůli tomu musí odsunout stranou svoji zlost i nedůvěru. Musí se stát symbolem revoluce - reprodrozdem - bez ohledu na to, že cena může být hodně vysoká.

Databazeknih.cz: Suzanne Collinsová se tvorbě pro děti věnuje už od roku 1991, kdy začala psát scénáře k televizním pořadům pro děti, například Clarissa Explains it All nebo Clifford´s Puppy Days. Několik pořadů, na nichž se autorsky podílela, bylo nominováno na prestižní televizní cenu Emmy. Při práci na dětském pořadu Generation O! se setkala se spisovatelem Jamesem Proimosem, který ji přemluvil, aby zkusila napsat také nějakou dětskou knihu.

Když jednoho dne listovala Alenkou v Říši divů, napadlo ji, že venkovské prostředí příběhu se musí dětem, které podobně jako ona vyrostly ve velkoměstě, zdát neuvěřitelně vzdálené. Ve městě, jako je New York, se přece spíš než do králičí nory můžete propadnout do kanalizace. A když se vám to stane, jen těžko se ocitnete uprostřed čajového dýchánku. Co byste tam místo něj tak mohli najít? Právě o tom pojednává její prvotina, The Underland Chronicles (Podzemní kronika).

Knižní téma | Hunger Games • pinterest