MŮJ ZÁPISNÍK

RECENZE KNIH

FILMOVÉ A SERIÁLOVÉ HODNOCENÍ

PEČENÍ A VAŘENÍ

12 listopadu, 2015

Pátá vlna • Rick Yancey

čtvrtek, listopadu 12, 2015 2 komentáře

Tuto knihu jsem viděla v několika recenzích a hodnocení rozhodně bylo pěkné. Nakonec jsem se nechala zlákat a knihu si pořídila. Dlouhou dobu ležela na polici, do doby než jsem zjistila, že začátkem příštího roku půjde do kin filmové zpracování. A to mě konečně nakoplo, abych knihu vzala a přečetla ji, abych ji pak následně mohla porovnat s filmem.

A ještěže jsem tak udělala. Kniha byla naprosto perfektní. Strašně mě bavila a jsem ráda, že mi přišla pod ruku. Lákala mě už samotná anotace slibující pěknou scifi. Vyprávění příběhu probíhalo z několika pohledů, které se neustále střídaly a dávaly tak příběhu přehlednost a úplnost. Všechny pohledy se vzájemně doplňovaly, aby se později spojily. Děj probíhal spíše jako myšlenkové pochody hlavních postav, než jako nějaké zdlouhavé povídání. Autor se zbytečně nezabýval úplně titěrnými detaily nebo popisy, ale vždycky hezky rovnou na věc. Po celou dobu udržoval napětí, poutavost a uchovával zájem číst dál a dál. Věty byly krátké, jednoduché, dostatečně informativní. Vždycky byla odhalena jen část pravdy, malá informace, která vám hlodala uvnitř hlavy a nutila vás pokračovat, protože jsze museli přece vědět, co se bude dít. A proč se to bude dít. Bylo to opravdu hodně realistické a člověk přemýšlel, jak dlouho by byl schopen sám v takové situaci přežít. Já bych rozhodně nebyla tak silná.

Hlavní hrdinkou je Cassie, mladá dívka, která invazi přežila. Postupně odkrývá svůj život, jaký momentálně je. To, jak každý den přežívá. Linií vyprávění jsou propleteny pasáže z minulosti a Cassiiny vzpomínky. Vysvětluje se tím počátek invaze i to, jak se život na Zemi změnil. Benjamin, už má menší prostor než Cassie, začíná vyprávět příběh ze svého úhlu pohledu a stejně jako ona se vrací vzpomínkami do minulosti. Přemítá nad životem předtím a teď, co se změnilo, o koho přišel a jaký to na něj mělo vliv. V příběhu je samozřejmě mnoho dalších důležitých i méně důležitých postav, ale všechno vede k tomu, aby se osudy všech vypravěčů nakonec střetly. Díky všem těmto stranám je příběh krásně doplňovaný a bohatší. A podle mě je vždycky lepší sledovat to z více míst a z různých dob, když vím, že to na sebe navazuje a je to podstatné.

Před koncem už sice tušíme co se děje, ale ani na vteřinu není jasné, jak to vlastně dopadne. Bude to happy end, stane se něco špatného? Jaký bude průběh? I když při čtení spousta věcí pěkně zapadala a bylo jasné, že k některým věcem dojde, i tak jsem četla jedním dechem a byla překvapená těmi událostmi a tím jak vlastně dopadly. Konec zůstává otevřený pro další knihu, kterou musím mít co nejdřív. Proč? Protože tato kniha byla pro mě velkým překvapením a zařadila se mezi mé nejoblíbenější kousky. Opravdu mě to převelice bavilo, chvílemi mě až mrazilo při těch reálných scénách, při pocitech opuštěnosti planety, při pocitech, že ta postava je sama a nemůže se na nikoho spolehnout. Všude samé nebezpečí a nástrahy, nikomu se nedá věřit... To rozhodně není svět pro slabé.

I když může být kniha svým způsobem trochu depresivní, zvlášť když to člověk začne příliš detailně pitvat, můžu její čtení rozhodně doporučit.  Já byla naprosto spokojená, pohlcená příběhem i stylem autorova psaní. A plný počet si zaslouží...



Ale jestli jsem poslední a neexistuje už nikdo, kdo by si je přečetl, možná si je přečtou mimozemšťané a budou přesně vědět, co si o nich myslím. Pokud jsi mimozemšťan a tohle čteš: POLIB MI PRDEL.

Informace o knize

Název knihy:
Originální název:
Série:
Pořadí v sérii:
Autor:
Překlad:
Žánr:
Rok vydání:
Počet stran:
Nakladatelství:
ISBN:
Pátá vlna
The 5th Wave
Pátá vlna
1
Rick Yancey
Renata Heitelová
Sci-fi
2011 originál / 2015 překlad
448
Baronet
978-80-7384-769-2

Anotace Databazeknih.cz:
Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.
Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.


Pohni sebou, Cassie. Už se nezastavuj.

Ukázka z knihy


Informace o autorovi

foto: Knižní vesmír

Databazeknih.cz: Rick Yancey - Americký spisovatel. První díl z jeho série Alfred Kopp, který se jmenuje Fantastická dobrodružství Alfreda Kroppa, byl jmenován Nejlepší knihou pro děti v Publishers Weekly a také se v roce 2005 objevil v soutěži Carnegie Medal.



Pokud vás článek zaujal, můžete sdílet

Lucy Lillianne
V posledních letech jsem neskutečně podlehla knihám. Nejen jejich čtení, blogování o nich, ale i nakupování. Ráda si rozšiřuji knihovničku a velice mě mrzí, když vidím tolik knih, které nemohu mít. Přesto jsem ráda za každý kousek, který se mi dostane do rukou. Největší radost mi dělají žánry fantasy a sci-fi, v poslední době hodně ujíždím na apokalyptických a dystopických knihách a když si potřebuji odpočinout, často sáhnu po nějakém thrilleru nebo jiné napínavé četbě... Samozřejmě nepohrdnu ani lehčí četbou. Nejméně mě lákají romantické knihy, i když i tam občas dojde k nějaké výjimce. Doufám, že čtení mě bude bavit ještě dlouho, protože můj seznam je téměř nekonečný... :-)

2 komentáře:

  1. Úžasná recenze... Aktuálně (po přečtená Labyrintu) nemám na nic podobného náladu, ale věřím, že to musí být boží čtivo. Každopádně koukám, že už je to dlouho co jsem četla opravdu CELOU tvoji recenzi a nebo si něco měnila, protože ukázky, info o autorovi a citace z knihy jsou pro mě novinkou (nebo se mi vykouřily z hlavy - což je možné). Jen škoda, že je tolik knih a tak málo času..:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji... Taky nestíhám vždycky číst celé recenze ostatních... Každopádně tohle se mi líbilo stokrát víc než celý Labyrint. Bohužel, ale je to tak. A základ recenze mám pořád stejný, akorát přidávám nově vlastní fotografie a navíc i napsanou ukázku, ne jen vloženou, takže to je vcelku novinka :-)

      Vymazat

Každý vzkaz pro mě znamená mnoho, často vykouzlí úsměv na tváři a rozhodně potěší. Děkuji každému, kdo pro mě ztratí pár vteřin života :-)




@lucylillianne