14 ledna, 2018

Recenzní e-kniha

V době vydání knihy jsem ji viděla snad všude. Najednou ji četly davy a povětšinou byly veškeré názory hodně kladné, až přímo nadšené. Sem tam se objevila i kritika. Nakonec po menším opadnutí davového šílenství, jsem si řekla, že knihu taky zkusím.

Ze začátku mi trošku trvalo, se do toho všeho dostat. První kapitola nebyla příliš přínosná a podle mě se dala i lehce vypustit... Proč? Protože byla věnovaná postavě, respektive dvěma, které se pak v celé knize už neukázaly. Sice přinesly dost zásadní informaci, ale ta mohla být zmíněna kdykoli později. Následně už další kapitoly vyprávěly hlavní postavy, šest lidí, každý z jiné země, s jinými názory a především jinými dovednostmi. Šest naprosto rozdílných lidí, kteří se vydali společně na cestu za dobrodružstvím.

Když jsem se tedy po několika počátečních kapitolách konečně začetla, byla jsem velice ráda. Autorka umí opravdu výborně psát a tak nějak mě to celé pohltilo. Ani jsem si nevšimla, jak rychle se mi dařilo jednotlivé stránky zdolávat. Ano, musím uznat, že některé momenty byly hodně ukázkové a předem vyzrazené, protože si autorka nedávala nějak extrémně záležet na uchování napětí. Sem tam si ponechala nějaké eso v rukávu, ale většinové pravidlo bylo, 'když něco vím, hned vám to prozradím'. Je asi pravda, že nemá cenu všechno tajit a zbytečně čtenáře trápit, ale troška napětí nikdy neuškodí ;-).

Celá ta struktura společenství gangů, jejich pánů a vazalů mi strašně připomínala Kostičas. Nemůžu si pomoct, ale jisté podobnosti tam určitě byly. Nejen v jednání Kaze, ale i jeho vztahu s Inej... Pak také to, že jednotlivé gangy spolu bojují o území. A mnoho dalších prvků. Provnávat se to určitě dá. Nicméně novinkou byla ta velká akce, kvůli které se to všechno dělo. To mě bavilo asi ze všeho nejvíc. Velkým pomocníkem i je i mapa na začátku knihy, která se nejednou hodí. Zvlášť při pohybování palácem, který působí díky popisům obrovsky.

Mám-li to shrnout, tak postavy byly více než slibné, charakterově skvělé a moc mě bavilo, jak moc jsou rozdílné a přitom se krásně doplňují. Dále se mi opravdu zamlouval děj, plynulost příběhu, vyprávění autorky i malé návštěvy minulosti, aby se osvětlily některé detaily. Konec byl lehce rozčarovaný, protože vlastně není vše ukončeno a ještě spousta problémů na čtenáře čeká, ale až v pokračování. Myslím, že kdyby z toho vznikla samostatná kniha, bohatě by to stačilo a bylo by to výborné.

Navíc jsem zjistila, že tato série souvisí i se světem série Griša, takže s velkou pravděpodobností se pustím i do ní. Možná narazím i na další informace, které se mi budou ještě hodit :-)

Se čtením jsem tedy velice spokojená, i přes některé nedostatky. Na autorku tedy mohu jen pět chválu. Škoda, že to samé se nedá říct o korektuře českého vydání (nevím jestli se jedná pouze o ebooky nebo to tak bylo i v papírových knihách). Tolik chyb vídám v knihách zřídka a ještě málokdy mám nutkání o nich psát. Samé překlepy, chybějící písmenka, špatné skloňování a podobně.  Ale tohle byl opravdu vrchol a člověk, který to měl na starost by se měl stydět.

Kaz zavrtěl hlavou. Pobavilo ho, s jakou rychlostí Nina dokázala odhodit své vznešené a moudré vystupování, a zároveň to na něj učinilo nesmírný dojem.

Šest vran
Six of Crows
Šest vran
1
Leigh Bardugo
Julie Žemlová
2015 originál / 2017 překlad
384
Fragment
978-80-253-3315-0

Ketterdam – rušné přístavní město, kde se dá za peníze koupit naprosto cokoliv. Nikdo to neví lépe než Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj. Neštítí se žádné špinavé práce a dokáže vybruslit z každé situace. Jednoho dne dostane nabídku, na kterou by kývl jen šílenec. Pohádková odměna však několikanásobně převyšuje všechna nebezpečí, která ze sebevražedné zakázky plynou. Sám to ale nezvládne. Bude potřebovat další pomocníky… Trestance prahnoucího po pomstě. Zázračného střelce se slabostí pro hazardní hry. Černou ovci z prominentní rodiny na útěku z domova. Špiónku pohybující se neslyšně jako stín. Dívku využívající svoji krásu jako smrtící zbraň. Šest nebezpečných psanců se pokusí o nemožné – vloupat se do Ledového paláce, nejstřeženější pevnosti světa. Kdo z nich přežije? Jaká tajemství vyplavou na povrch? Odvrátí nebezpečí, které hrozí světu?

Odkazy: palmknihy

Na každém kroku bylo vidět, že město žije Hringkällou. Pepřové sušenky ve tvaru vlků byly umně naaranžované ve výlohách obchodů a jako ozdoby visely na velkých, zakroucených stromech; a most klenoucí se přes říční rokli byl ověnčený fjerdskými stříbrnými pentlemi.

Databazeknih.cz: Leigh Bardugo se narodila v roce 1985 v Jeruzalémě, ale vyrůstala již ve Spojených státech v Los Angeles. Po ukončení studií na Yaleově univerzitě pracovala v reklamě, jako novinářka a nakonec i jako maskérka a odbornice na zvláštní efekty. Nyní žije a tvoří v Hollywoodu, kde je možné ji čas od času zaslechnout, jak zpívá se svou hudební skupinou. Už své tři první krátké příběhy zasadila do složitého fantasy světa Grišů, který je inspirován carským Ruskem a který není snadné si představit. V roce 2012 vydala první díl trilogie Griša, nazvaný Shadow and Bone, který se okamžitě stal bestsellerem listu New York Times. Rok poté následoval druhý díl Siege and Storm, který se rovněž vzápětí stal bestsellerem a nakonec v roce 2014 vyšel závěrečný díl trilogie Ruin and Rising. Na všechny tituly Leigh Bardugo se můžete těšit i v češtině. K vydání je připravuje nakladatelství Fragment. Spisovatelka vydala na podzim roku 2015 další knihu, která se odehrává ve stejném prostředí, ale hrdinové jsou jiní. Titul Six Crows se setkal s nadšeným ohlasem u čtenářů, stejně jako jeho pokračování nazvané Crooked Kingdom z roku 2016.

Za recenzní e-knihu děkuji knihkupectví Palmknihy.