10 února, 2018

Po zhruba třech měsících se mi do rukou opět dostal další díl ze série Pán hor, kterou sepsala česká autorka Hana Marie Körnerová. Hodně jsem se těšila na další příhody v této rodinné sáze jednoho starého šlechtického rodu. V knize se kombinují prvky, které mám ráda. Historie, dobová témata, rozdíly ve způsobu života šlechty a chudých lidí, změny probíhající na pozadí a mnoho dalšího. Prostě příběh tak akorát vyvážený...

A tak jak to probíhalo v předchozích knihách, následuje i tento příběh stejné postavy. Nyní se pohybujeme někde kolem druhé a třetí generace a je jasné, že rozhodně nejsme u konce. Čekají nás ještě tři pokračování, takže nová dobrodružství, tragédie a i spoustu spokojených situací ještě zažijeme. Autorka notně využívá momentů, díky kterým neustále přibývají nové postavy. Jak ty, které se v podstatě mihnou okolo, tak i ty, které zasáhnou do osudů rodiny de Braie a často v nich už zůstanou. Je jasné, že vzhledem ke zvolenému časovému období, spousta vztahů vypadá dost stejně či obdobně, ale je to prostě dáno situací a společností, která v tehdejší době fungovala. Autorka se proto tyto momenty snaží vylepšit vzniklými komplikacemi, které mnohdy znamenají změny i pro další minimálně jednu generaci. A ne vždy to znamená pro rodinu štěstí a spokojenost.

Největším pozitivem pro mě je asi styl psaní. Je to nejdůležitější věc, která mě u knih drží. Jakmile se totiž pustím do čtení, jen těžko se mi od příběhu odtrhává (nehledě na to, co se zrovna odehrává) a velice nerada pouštím knihu z rukou. Čtení o této rodině mě baví, tak jako sledování dalších generací. Jde poznat, že autorka je již zběhlá v tom, jak čtenáře spoutat. Jako další jsem nejvíce polapená právě tou historickou stránkou. Co mě asi nejméně zláká je ta romantika. Prostě nejsem člověk, který takový žánr vyhledává, proto jsem ráda, že v historických románech jsou tyto situace mnohem umírněnější, než kdybych četla současnou knihu. Je pravda, jak už jsem psala výše, že některé momenty mi přijdou hodně shodné, ale co očekávat, při dvoření pánů a dam v osmnáctém století, že :-) Navíc jsem si díky předchozím dvěma dílům zvykla i na rychlost plynutí, kdy v každé knize proběhne i pár let děje...

A aby kniha nepůsobila tak jednotvárně, rozhodně se můžete těšit i na problémy, které se tu hojně vyskytují. Nejrůznější dramata, smutné momenty, smrt a v případě tohoto dílu i situaci, která v podstatě mění ráz série, protože v podstatě jde o velkou změnu, která značí konec jedné éry a začátek druhé. Takový větší přelom. Až mi to bylo docela líto... Ale tak jak se mění doba, politika i způsob života, je potřeba vydržet i tyto změny, jinak bychom se stále točili dokola.

Nakonec jsem to celé opět slupla. Bylo to výborné čtení, které mě přesvědčuje v tom, že nikdy by neměl člověk odsuzovat knihu podle toho, že nějaká část žánru mu není zrovna šitá na míru. Protože žádná kniha nehraje je na jednu strunu. A tak jsem mohla sdílet další roky s rodinou de Braie, které byly opravdu perné a díky tomu se těším, co dalšího mě čeká v následujících příbězích a kam až se v časové lince dostaneme. Už aby tu byl čtvrtý díl :-)

Otevřel skříň, vyndal láhev, nalil si plný pohár vína a naráz ho vypil. Pak ještě jeden. Teprve se třetím se posadil do křesla, zaklonil hlavu a zavřel oči.

Pán hor III.
Pán hor III.
Pán hor
3
Hana Marie Körnerová
-
Historický román
2018 originál
408
Baronet
978-80-269-0774-9

Sebastian odjíždí do Itálie, aby našel zmizelou schovanku Olivii. Ani on sám netuší, jakou lavinu událostí tím spustí. Rodinu čekají intriky, podivné sňatky, rozkol mezi sourozenci, únos, souboje i soudní proces. Nejstarší syn Christian potkává osudovou lásku, která je pro něj za daných okolností nedosažitelná. Rodinné vazby jsou však silnější než intriky i zákon, rodina se opět semkne a podá mu pomocnou ruku…

Odkazy: baronet.cz

Sylvie se s tím spokojila. Nepochybovala, že má pravdu. Nakonec všechno zahojí čas.

Databazeknih.cz: Hana Marie Körnerová, narozená 1954 v Litoměřicích. Psala od dětství tzv. do šuplíku, první román Pán hor vyšel až v roce 1993. Patnáct let pracovala ve zdravotnictví a znalost prostředí zúročila v románu Prosím vás, sestřičko, s nímž uspěla v jedné z prvních literárních soutěží Knižního klubu. Oblíbenou kulisou pro řadu jejích historicko - dobrodružných románů je Francie osmnáctého a devatenáctého století. Posledních patnáct let žije autorka trvale v Podkrkonoší.

Za recenzní knihu děkuji nakladatelství Baronet.