17 srpna, 2014

Esej o tragédii byla poslední dobou hodně probíraná kniha na internetu. Většinou byla kladně hodnocená. Proto jsem se rozhodla, že to taky zkusím a neváhala jsem si ji vybrat jako recenzní knihu.

Příběh je psaný jako vyprávění v audio záznamu jednoho absolventa školy (Tim) pro studenta, který se má brzy absolventem stát (Duncan). Dějová linie se míchá s děním předchozího roku se současností. A tak jak se Duncan nemůže odtrhnout a zajímá ho, co bylo dál, tak se i já nechávám zlákat. Vyprávění je dost poutavé a místy dost napínavé, Duncan sice zná konec, ví, co se stalo, ale nevěděl, co dané události předchází. Za to já jsem byla nedočkavá až do samého konce.

Většinu času jsem četla obvyklé vyprávění, kde se řeší škola, bydlení na internátu, přátelství a láska, emoce a mnohé každodenní starosti. Chvílemi jsem si až říkala, že je to jen další kniha ze života. Ale ty malé náznaky toho, že se stalo něco hrozného, něco významného a velkého, to mě utvrzovalo v tom, že to nebude až tak obyčejný příběh s obvyklým koncem...

Závěr knihy pro mě nebyl až tak překvapivý. Samozřejmě jsem s napětím stále čekala, co se vlastně tehdy stalo. Ale díky těm občasným malým náznakům v poslední čtvrtině knihy, mi to docela došlo a v podstatě jsem tento konec čekala. Jak Timův osud, tak i Vanessy.

Ani nedokážu říct proč, ale ta knížka se četla sama. Na první pohled úplně obyčejný příběh, ale při tom dokázal tak vtáhnout, měl něco do sebe. Nakonec se mi kniha líbila, i když se nedá vyloženě říct, že by byla něčím speciální nebo výjimečná. Tak jak ráda říkám o knize Hvězdy nám nepřály, i toto je příběh ze života, ale s velkým ponaučením. I život je plný napětí, zvratů, emocí, dobrého i zlého. A často si svoji cestu určí každý sám svým myšlením a jednáním. A také se mnohému můžeme naučit ze života jiných lidí, protože z toho plyne jak poznání, tak i ponaučení. Pokud rádi čtete o životních osudech, tak tuhle knihu můžu doporučit.

Překlad
Překladatel:
Esej o tragédii
The Tragedy Paper
-
-
Elizabeth LaBan
Štěpán Hnyk
Román
2013 originál / 2014 překlad
288
Host
Štěpán Hnyk
978-80-7491-055-5

Anotace nakladatelstvi.hostbrno.cz:
Tim Macbeth, sedmnáctiletý albín, nedávno přestoupil na prestižní Irvingovu školu, jejíž motto zní: "Vejdi, přítele najdi a přítelem se staň". Přítel je ale to poslední, co Tim hledá - doufá jen, že absolvuje poslední ročník, aniž by vzbudil příliš pozornosti. Navzdory své snaze zůstat nenápadný se však zamiluje do hvězdy ročníku Vanessy, přítelkyně nejoblíbenějšího studenta na škole. K Timovu překvapení Vanessa jeho lásku opětuje, zároveň ale ví, že pokud jejich cit vyjde najevo, doplatí na to ztrátou svého společenského postavení. Tim a Vanessa svůj vztah tají, a navíc se musejí vypořádat s esejem o tragédii - závěrečnou prací, kterou zadává nejpřísnější učitel na škole.
Kniha je psána střídavě z pohledu zamilovaného Tima a Duncana, současného čtvrťáka, který zpětně odhaluje celou pravdu o Timovi a Vanesse. Esej o tragédii je působivý příběh o zapovězené lásce a o tom, kam až jsou lidé schopni zajít, aby si uchovali svá tajemství.

Odkazy: host

Ukázka knihy v nakladatelství Host

nakladatelstvi.hostbrno.cz: Elizabeth LaBanová je americká spisovatelka žijící ve Filadelfii. Dříve pracovala ve zpravodajství televize NBC, vyučovala a přispívala do několika novin a časopisů. Esej o tragédii (2013) je jejím prvním románem pro mládež a vynesl jí ocenění Association of Booksellers for Children v kategorii New Voices Selection. Práva na tuto knihu se prodala do jedenácti zemí. V češtině již vyšla autorčina Příručka pro babičku a dědečka (2009; česky Computer Press 2012).

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Host.